Facebook Marketing in 8 stappen

Met meer dan 850 miljoen gebruikers is Facebook het grootste sociale netwerk. Maak gebruik van de kracht van Facebook, vergroot je bereik! De inzet van Facebook marketing begint met een strategie, de aanmaak van een bedrijfspagina gevolgd door de activatie. Maar wat is the next step? Wat is er allemaal mogelijk met Facebook?
 

Een unieke Facebook app waardoor je pagina een meerwaarde krijgt,
een Facebook game voor het fun element, een inspirerende viral campagne om fans te genereren of Facebook ads om het bereik te vergroten.

Facebook Marketing in 8 stappen


Ga voor het grote succes, volg het stap voor stap


1. Bezint eer ge begint | Denk na over je strategie en KPI's

Denk na over je strategie. In welk kanaal hangt jouw doelgroep uit? Is dat Facebook maar ook Twitter, start dan met beide. Zoals in ieder plan moet ook een social media plan met doelstellingen beginnen. Denk goed na welke afdelingen er allemaal betrokken moeten zijn bij de activiteiten. Verwacht je veel klachten, bepaal dan hoe groot je webcare afdeling zou moeten zijn. Wie handelt er in het geval van crisis management, bepaal wat je wilt bereiken en hang daar een budget aan.

2. Start een fanpagina | Claim je url en je look & feel

Zorg bij het aanmaken van de pagina dat de look & feel van je bedrijf terug komt binnen je Facebook pagina. Dit bereik je op een simpele manier met het inzetten van een branding actieomslag. De gebruiker zal zich door de herkenning snel thuis voelen binnen je Facebook pagina. Bepaal welke informatie, foto’s en content je binnen je pagina wil hebben. Claim je bedrijfs url, denk vooraf goed na, hoe je de url wil gaan communiceren het is daarna niet meer te wijzigen. Werk met een vooraf opgesteld contentplan, zo staat er een goede basis waarmee je het platform levend en interactief houdt. Op deze manier hoef je niet dagelijks te bedenken wat je wil posten.

3. Facebook Apps | Maak je Facebook pagina uniek

Geef je pagina een meerwaarde door unieke Facebook Apps te ontwikkelen. Denk bij de ontwikkeling goed na wat interessant is voor je doelgroep. Bij een unieke App zullen fans het onderling promoten en terug keren naar je pagina.

4. Communicatie | Integreer Social Media in al je kanalen

Zorg bij het aanmaken van de pagina dat de look & feel van je bedrijf terug komt binnen je Facebook pagina. De gebruiker zal zich door de herkenning snel thuis voelen binnen je Facebook pagina. Bepaal welke informatie, foto’s en content je erop wilt hebben. Geef de pagina een meerwaarde door unieke Facebook apps. Claim je bedrijfs url, denk vooraf goed na, hoe je de url wil gaan communiceren, het is daarna niet meer te wijzigen. Maak vooraf een contentplan, zo staat er een goede basis waarmee je het platform levend en interactief houdt. Op deze manier hoef je niet dagelijks te bedenken wat je wil posten.

5. Activatie | Inspireer je doelgroep en start een fan campagne

Als je bedrijfspagina eenmaal staat is het zaak fans aan je pagina te koppelen. Dit kan je doen door een unieke Facebook viral campagne te starten. Voor ieder bedrijf is er iets leuks te bedenken waarmee je jouw doelgroep triggerd fan te worden. Als je fanbase eenmaal staat zal je deze fans blijvend moeten informeren en inspireren. Fans houden van fun binnen social media sites en hoe meer zij liken en delen hoe beter dat is voor jouw brand. Vergeet ook niet dat je van je fans kunt leren, stel vragen, ga de interactie met hen aan.

6. F-commerce / social shopping | Kijk verder dan je website

Integreer je webshop binnen Facebook, ontdek de kracht van social shopping. De consument verandert, zij gaan niet meer dagelijks naar je website, ze checken niet meer ieder uur hun e-mail maar ze loggen wel ieder uur in op Facebook. Speel daarop in, inspireer en informeer je fans op ieder online platform. Een fan spendeert gemiddeld 117% meer dan een niet fan. Maak het uniek binnen Facebook door speciale acties of door pre-sale Facebook avonden.

7. Facebook statistics | Meten is weten

Meten is weten. Een ROI is nog altijd lastig te bepalen, net als bij een billboard kan je het niet terug rekenen in Euro’s. Uit de statistieken van Facebook kan je veel interessante informatie halen. Als je KPI’s hebt opgesteld als aantal fans, likes, doorklik op een link, waardering van content kom je al een heel eind. In het begin zal het vooral testen zijn en bijsturen om uiteindelijk te kunnen bepalen wat het meest succesvol is.

8. Facebook Ads | Hype je campagne, product of fanpagina

Facebook heeft enorm veel gebruikers, meer dan 850 miljoen. Daardoor is er binnen Facebook een heel groot bereik. Adverteer binnen Facebook, promoot je pagina, campagne of website. Bereik jouw specifieke doelgroep door te targetten op geslacht, leeftijd, interesse. Facebook Ads zijn in te zetten met een klein of een groot budget op basis van CPC (Cost Per Click) of CPM (Cost Per 1000).


Meer info?


Uiteraard is Netexpo er om je te helpen en te adviseren op het gebied van Facebook marketing. Van stap 1 tot en met stap 8 gaan wij samen met jou voor het grootste succes! Neem contact op met onze online marketeers voor vrijblijvend advies.
 

Neem contact op
 

21-06-2012 | Ingrid Dijkstra

Reageer

Naam: *
Naam: *
E-mail: *(Wordt niet gepubliceerd)
Reactie: *

* Verplicht