Online marketing trends 2012

Wij hebben er een aantal trends uitgehaald om je alvast op de hoogte te brengen van onze verwachtingen voor het nieuwe jaar. Eén ding weten wij in ieder geval zeker, social media worden groter dan ooit en zijn niet meer weg te denken uit onze marketingmix.
 

Wij hebben er een aantal trends uitgehaald om je alvast op de hoogte te brengen van onze verwachtingen voor het nieuwe jaar. Eén ding weten wij in ieder geval zeker, social media worden groter dan ooit en zijn niet meer weg te denken uit onze marketingmix.
 

Facebook


Facebook biedt voorlopig nog heel veel mooie kansen. De consument en daarmee de bedrijven zijn er nog niet klaar mee. En Facebook zelf ook niet, continu is zij aan het innoveren en in 2012 wil Facebook zelfs naar de beurs. Steeds meer bedrijven starten daarom een brandpage ofwel een fanpage en bedenken een campagne om fans enthousiast te maken en te houden. De inzet van Facebook ads groeit ook met de dag. Het bereik is immers erg groot binnen Facebook en je kunt je boodschap geheel targetten op de gewenste doelgroep.
 

Social commerce


Een toenemende trend binnen Facebook is social commerce, ook wel social shopping genoemd. De consument van vandaag de dag wil continu verleid worden. Waar dat voorheen voornamelijk met de nieuwsbrief naar de website gebeurde is er nu the next extra step. Namelijk het integreren van je assortiment binnen Facebook. Een grote klant van ons, Kleyn Trucks zag daar zelfs een kans voor het verkopen van hun Trucks binnen Facebook.
 

Social Games


Het spelen van spelletjes blijft hot. Dat was al zo in 2011 en dat zal naar ons idee niet veranderen in 2012. Er zijn immers interessante mogelijkheden om je merk te verwerken in het spel. In 2011 was Wordfeud één van de populairste spelletjes, wij zijn benieuwd welk spel dat in 2012 zal worden.
 

Twitter


Met de komst van sponsored tweets is de verwachting reëel dat Twitter dit jaar nog wel flink zal doorgroeien. De advertentiekosten waren afgelopen jaar nog wat aan de hoge kant, maar dit jaar verwachten wij dat er meerdere advertentie mogelijkheden aangeboden zullen worden waardoor het aantrekkelijker zal zijn voor meer bedrijven. Een social media kanaal dat nog veel kansen heeft, zowel op de zakelijke- als de consumentenmarkt, maar ook te maken krijgt met concurrentie.
 

Google+


Het is in de praktijk nog niet veelvuldig in gebruik, maar toch heeft al ruim 60% van de bedrijven een brand page binnen Google+ aangemaakt. Het totaal aantal gebruikers, naar schatting zo’n 400 miljoen eind 2012, blijft nog ver achter met de cijfers van Facebook, met op dit moment 800 miljoen gebruikers.

Toch is Google+ een social netwerk dat we niet moeten onderschatten. De kringen die Google+ hanteert geeft mooie mogelijkheden. Daarnaast is Google hard op weg om de advertentievormen die zij aanbieden aantrekkelijker te maken voor bedrijven. Het is absoluut een social media platform dat wij het komende jaar goed in de gaten gaan houden.
 

Mobiele Marketing


De verkopen van smartphones en tablets nemen alsmaar toe. Bedrijven zien hier kansen en spelen erop in. Wij zagen de aanvragen voor een mobiele website afgelopen jaar al toenemen. Wij verwachten in 2012 dat ieder bedrijf het belang zal inzien van een mobiele website. Uiteindelijk wil ieder bedrijf bereikbaar zijn voor hun doelgroep, of dit nu via een tablet, smartphone of computer is.
 

Native Apps & Web Apps


Er komen steeds meer platformen, de grootste zijn nog altijd Apple, Android en Blackberry maar ook het platform van de Windows phone begint toe te nemen. Door de vele mogelijkheden en functies die de native app op dit moment biedt verwachten wij dat deze trend voorlopig nog zal toenemen.
 

Maar wij verwachten dat de webapp ten opzichte van 2011 enorm zal toenemen door de komst en verbetering van HTML5 waarmee de webapplicatie wordt gebouwd. Op dit moment heeft de webapp nog enkele beperkingen ten opzichte van de native app. De belangrijkste beperking is het gebrek aan toegang tot de camera op ios apparaten. Daarentegen is een belangrijk voordeel dat je met de webapp meerdere apparaten kunt ondersteunen en dat het scheelt in tijd en ontwikkeling.
 

Zo kijken wij naar het nieuwe jaar 2012, een jaar vol met online trends als je het aan ons vraagt. Wij zijn dan ook benieuwd wat het nieuwe jaar allemaal gaat brengen.

02-01-2012 | Ingrid Dijkstra

Reageer

Naam: *
E-mail: *(Wordt niet gepubliceerd)
Reactie: *


* Verplicht