Marketing automation: breng jouw buyer persona’s in kaart

Jordy Lefeber., 04-04-2016


Wie is jouw buyer persona?

Vandaag de dag is marketing niet alleen verantwoordelijk voor het eerste contact (leadgeneratie), maar ook voor het opwarmen van de lead door hen op de juiste momenten te voorzien van relevante informatie. Het proces van marketing automation draagt hier aan bij en betekent niets anders dan het helpen van potentiële klanten in het aankoopproces, door hen voortdurend te voorzien van relevante content. Dit met als doel de conversie te verhogen.


Geef je buyer persona een naam en een gezicht

Als je niet weet wie je klanten zijn, kun je helaas niets verkopen. Waarschijnlijk heb je wel een idee wie je doelgroep is, maar kun je ook een specifieke omschrijving geven van deze doelgroep? Oftewel, wie zijn jullie buyer persona’s?
 
Een buyer persona kun je vergelijken met een ijkpersoon: je creëert en concretiseert een fictief personage die overeenkomt met jouw ideale klant. Daarbij geef je antwoord op de volgende vragen per categorie:
 
  • Demografische gegevens: Geslacht, leeftijd, inkomen, leefomgeving en gezinssituatie?
  • Carrière: Werkgever, functie en beïnvloeder/beslisser? 
  • Persoonlijkheid: Uiterlijk, karakter (attitude), gedrag, normen/waarden en interesses?
  • Lifestyle: Dag-/vrije tijdsbesteding, informatiekanalen?
  • Motivatie: Wensen, behoeften, doelen, koopgedrag (beslissingscriteria) en pijnpunten? 
Kortom: Je beschrijft het leven van de klant en misschien nog wel belangrijker: waarom jouw bedrijf voor hen van meerwaarde is.


Marketing automation: breng jouw buyer persona’s in kaart


Hoe informatie verzamelen over mijn ideale buyer persona?

Nu je weet welke klantinformatie je nodig hebt om de buyer persona’s van jouw organisatie in kaart te brengen, moet je deze informatie nog wel verzamelen. Het onderzoekstraject is daarin het belangrijkste van dit proces, want met het analyseren van enquêtes, focusgroepen en andere statistische gegevens, ben je er nog niet. Dit levert je namelijk een eenzijdig klantprofiel op. Uiteindelijk wil je het beste resultaat en dus wil je de waaromvraag verduidelijken: Waarom gedraagt jouw klant zich zoals hij doet?
 
Om dit resultaat te kunnen bereiken, zijn er verschillende onderzoeksmethodes om dit klantprofiel in kaart te brengen. Welke methode je kan en/of wil gebruiken is afhankelijk van jouw (type) bedrijf en de beschikbaarheid van capaciteit. Zo kun je kiezen voor:
  • Monitoring van sociale media en forums op klantvragen en/of pijnpunten;
  • Het opstellen van een lijst met meest gebruikte keywords (om op basis van jouw website wensen en behoeften in kaart te brengen);
  • Het afnemen van (persoonlijke/telefonische) interviews, bijvoorbeeld met focus op persoonlijke klantdoelen;
  • Het afnemen van een online enquête onder een grote groep klanten. 
  • Vergeet uiteraard de meerwaarde van je eigen collega’s niet, want wat horen zij in hun gesprekken met (potentiële) klanten?
Het uiteindelijke doel van het creëren en definiëren van klantprofielen, is dat je e-mails inclusief content kunt personaliseren. Want des te meer je over hen weet, hoe beter je met hen kunt communiceren. Met deze eerste stap, begint het proces van marketing automation. De volgende stap in het proces is het in kaart brengen van de buyer stages.


Start met marketing automation 

Wil je meer leren over marketing automation binnen jouw organisatie en hoe je jouw buyer persona’s in kaart brengt? Neem dan contact op met onderstaande online marketing consultant.
 

Jordy Lefeber. Online marketing consultant

 

jordy@netexpo.nl

 

Reageer.

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.