Marketing automation: breng jouw buyer persona’s in kaart

Jordy Lefeber., 04-04-2016


Wie is jouw buyer persona?

De tijd dat de marketingafdeling alleen verantwoordelijk was voor leadgeneratie is allang voorbij. Tegenwoordig zorgen marketeers er ook voor dat de buyer persona’s tijdens het aankoopproces precies de juiste informatie krijgen om tot een koop over te gaan. Door de nog steeds groeiende nieuwe kanalen en de hoeveelheid aan beschikbare informatie duurt het aankoopproces bij de meeste organisaties langer dan voorheen. Kwam de consument in je winkel voor een product, dan ging hij er meestal na wat informatie en een goede prijs mee naar huis. Tegenwoordig ‘shoppen’ we rond, vergelijken we nog wat. Kijken we of er echt geen beter alternatief is en gaan dan tot een koop over. Wil je dat de buyer persona voor jouw product of dienst kiest, moet je dus ook precies weten wie de buyer persona is en wat hij aan informatie nodig heeft.


Geef je buyer persona een naam en een gezicht

Als je niet weet wie je klanten zijn of wie je als klant wilt hebben, weet je ook niet op wie je je marketingactiviteiten moet richten. Het definiëren van je doelgroep zorgt ervoor dat je precies weet waar en wanneer je ze het beste kunt bereiken. Waarschijnlijk heb je wel een idee wie je doelgroep is, maar kun je ook een specifieke omschrijving geven van de doelgroep? Weet jij wie jouw buyer persona’s zijn?
 
Een buyer persona kun je vergelijken met een ijkpersoon: je creëert en concretiseert een fictief personage die overeenkomt met jouw ideale klant of met een afspiegeling van de klanten die je nu al hebt. Daarbij geef je antwoord op de volgende vragen per categorie:
 
  • Demografische gegevens: geslacht, leeftijd, inkomen, leefomgeving en gezinssituatie?
  • Carrière: werkgever, functie en beïnvloeder/beslisser?
  • Persoonlijkheid: uiterlijk, karakter (attitude), gedrag, normen/waarden en interesses?
  • Lifestyle: dag-/vrije tijdsbesteding, informatiekanalen?
  • Motivatie: wensen, behoeften, doelen, koopgedrag (beslissingscriteria) en pijnpunten? 
Kortom: Je beschrijft het leven van de klant en misschien nog wel belangrijker: waarom jouw bedrijf voor hen van meerwaarde is.


Marketing automation: breng jouw buyer persona’s in kaart


Kruip in de huid van je buyer persona

Nu je weet welke informatie je nodig hebt om de buyer persona’s van jouw organisatie in kaart te brengen, moet je deze informatie nog wel gaan verzamelen. Het onderzoekstraject is het belangrijkste onderdeel van dit proces. Het analyseren van enquêtes, focusgroepen en andere statistische gegevens is helaas niet genoeg en levert je een eenzijdig klantprofiel op. Uiteindelijk wil je het beste resultaat en dus wil je antwoord op de vraag: “Waarom gedraagt jouw klant zich zoals hij doet?”.
 
Om antwoord te krijgen op deze vraag, zijn er verschillende onderzoeksmethodes. Welke methode je kan en/of wil gebruiken is afhankelijk van jouw (type) bedrijf en de hoeveelheid capaciteit die beschikbaar is. Zo kun je kiezen voor:
  • Monitoring van sociale media en forums op klantvragen en/of pijnpunten;
  • Het opstellen van een lijst met meest gebruikte keywords (om op basis van jouw website wensen en behoeften in kaart te brengen);
  • Het afnemen van persoonlijke of telefonische interviews, bijvoorbeeld met focus op persoonlijke klantdoelen;
  • Het afnemen van een online enquête onder een grote groep klanten. 
  • Vergeet uiteraard de meerwaarde van je eigen collega’s niet, want wat horen zij in hun gesprekken met (potentiële) klanten?
Het uiteindelijke doel van het creëren en definiëren van klantprofielen, is dat je e-mails inclusief content kunt personaliseren. Hoe meer je over je doelgroep weet, hoe beter je met hen kunt communiceren. Met deze eerste stap, begint het proces van marketing automation. De volgende stap in het proces is het in kaart brengen van de klantreis en de fases die klant doorloopt tijdens deze reis.


Start met marketing automation 

Wil je meer weten over het toepassen van marketing automation binnen jouw organisatie en hoe je jouw buyer persona’s in kaart brengt? Neem dan contact op met onderstaande online marketing consultant.

 

Gratis e-book Lead Nurturing

     e-book

Wil je meer weten over lead nurturing en het opzetten van je eigen lead nurturing strategie? Download dan ons e-book over lead nurturing. Hierin vind je een praktisch 8-stappenplan om een lead nurturing campagne op te zetten voor een effectief verkoopproces. Ook geven we aan wat je moet organiseren en faciliteren binnen je bedrijf om tot het beste resultaat te komen. Klaar om uit te vinden wat lead nurturing voor jouw bedrijf kan betekenen? 

Download het e-book.
 

Jordy Lefeber. Online marketing consultant

 

jordy@netexpo.nl

 

Reageer.

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.