Ben jij Mobilegeddon-proof?

Jordy Lefeber., 09-04-2015

Bedrijven kunnen er niet langer onderuit, klanten gebruiken steeds vaker hun mobiele apparaten om websites te raadplegen. Zo blijkt uit cijfers van Google dat 50% van de zoekopdrachten afkomstig zijn van mobiele gebruikers. De mobiele gebruikerservaring wordt daarmee dus steeds belangrijker. Wanneer je als bedrijf alleen beschikt over een desktopvariant, is de kans groot dat zij overstappen naar concurrenten die wel beschikken over een mobile friendly website. 

mobile geddon

Nu ook Google heeft besloten op 21 april 2015 het nieuwe algoritme ‘mobilegeddon’ uit te rollen, een algoritme die mobielvriendelijke- websites een voorrangspositie in de zoekresultaten van Google geeft, is het tijd om in actie te komen.

Wat zijn de gevolgen van SEO-update
Tot op heden was mobile usability altijd al een rankingsfactor van Google, maar met de nieuwe SEO-update wordt dit een speerpunt. Websites en webshops met een goede mobiele gebruikservaring worden beloond met een hogere positie in de zoekresultaten. Websites die niet aan deze eisen voldoen, krijgen een lagere ranking. Google zelf zegt hierover het volgende:
 
“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.” 

Hoe weet ik of mijn website mobiel vriendelijk is?
Wellicht is jouw website of webshop al mobielvriendelijk en werkt Google’s update juist in jouw voordeel. Om hier zeker van te zijn, is het verstandig om de website te testen met Google’s Mobile-friendly test-tool.
 
Deze tool controleert door middel van de URL of de website mobielvriendelijk is. Er zijn twee criteria waarop Google beoordeelt of de website wel of niet mobielvriendelijk is:
  • Mobiele bruikbaarheid
  • Toegankelijkheid van de content
Mobiele bruikbaarheid
Iedere pagina van de website moet mobiel bruikbaar zijn. Zo kan het voorkomen dat de tekst te klein is, waardoor bezoekers moeten inzoomen. Of dat een deel van de pagina buiten beeld valt, waardoor bezoekers genoodzaakt zijn horizontaal te scrollen. Deze ‘extra’ handelingen vormen een belemmering om de juiste content te raadplegen.
 
Toegankelijke content
Een tweede reden die ervoor zorgt dat jouw website niet mobielvriendelijk is, is dat Google de pagina niet kan indexeren. Met behulp van de zogenaamde ‘Googlebot’ analyseert Google de CSS en Javascript van de website. Het kan zijn dat deze informatie onverhoopt geblokkeerd is voor Google, waardoor de pagina automatisch het label ‘slecht leesbaar’ krijgt. In het rapport ‘Geblokkeerde bronnen’ kun je zien welke bronnen voor Google geblokkeerd zijn.
 
Welk type site heb jij?
Google stelt voor een goede vindbaarheid per mobiel type website andere eisen aan de technische configuratie, maar geeft geen voorkeur aan een bepaald mobiel type site. Heb jij één van de volgende type websites, dan merk je waarschijnlijk weinig van de gevolgen van Mobilegeddon:
  • Responsive webdesign
  • Dynamische weergave
  • Afzonderlijke URL's 

Responsive
Bij een responsive webdesign blijft zowel de URL als de HTML van een website op ieder device hetzelfde. Dat houdt in dat de presentatie van een website verschilt per apparaat, maar inhoudelijk hetzelfde blijft. Het design van de website schaalt zich naar het formaat van het scherm van het apparaat die de website opvraagt. Je kunt dit zelf eenvoudig testen door de webpagina in de browser van jouw desktop te minimaliseren.
 
Dynamisch
Bij een dynamische weergave blijft de URL van de website hetzelfde, maar genereert de pagina per device andere HTML. Dat betekent dat alle desktop-content niet altijd volledig beschikbaar en zichtbaar is voor mobiel, zoals afbeeldingen of video’s. Het dynamisch weergeven van een website is dan ook een geavanceerde implementatie, gezien je hier verschillende HTML-codes voor moet ontwikkelen. Daarnaast kost het ook veel tijd om ervoor te zorgen dat alle websiteversies de juiste content bevatten.
 
Afzonderlijke URL's
Tot slot bestaat er de mogelijkheid te kiezen voor een afzonderlijke URL en HTML per device. Dit zijn de bekende m.voorbeeld.nl websites. Afhankelijk van de kenmerken van het apparaat die de website opvraagt, worden bezoekers omgeleid naar een website die het beste aansluit op dat type apparaat. 

Conclusie
Heb je nog geen mobiele website? Dan is nu het moment om dit prioriteit te geven en een keuze te maken uit een van de bovenstaande varianten. Ook wanneer je wel beschikt over een mobiele site is het belangrijk up to date te blijven. De verwachting is namelijk, dat Google de mobile performance van websites steeds zwaarder laat meewegen. 
 

Jordy Lefeber. Online marketing consultant

 

jordy@netexpo.nl

 

Reageer.

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.