Kamer van Koophandel wint onderscheidende reclameprijs voor b2b-campagne

Jordy Lefeber., 02-06-2016

kvk_campagneuitingen.png

Donderdagavond 26 mei vond de jaarlijkse awardsuitreiking van de Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) plaats. De Kamer van Koophandel, één van onze klanten op het gebied van e-mailmarketing, was ook vertegenwoordigd in het publiek. De KvK had voor hun multimediacampagne rondom 'Startersdag 2015' een nominatie ontvangen in de categorie business-to-business. Tijdens de awarduitreiking werd het KvK-team op het podium geroepen: de SAN Accent was voor hen.

Hoog niveau
kvk_op_podium_400_pxl_breed.jpgEen SAN Accent is een groot compliment. Deze prijs wordt uitgereikt aan campagnes waarbij sprake is van een onderscheidend concept, een goede media- en middelenstrategie en eenuitvoering van hoog niveau. In het juryrapport scoorde de Startersdagcampagne op al deze onderdelen een 8 of hoger en het oordeel van de jury luidde: “Duidelijke boodschap, executie spreekt aan, mooie paraplucampagne.” De concurrentie was pittig, ook bedrijven zoals Eneco, PostNL, NS, Rabobank Nederland, TNT, T- Mobile, Vodafone hadden hun campagnes ingestuurd. 


SAN Accent betekent waardering door vakgenoten

Rob Coolen, lid Raad van Bestuur KvK en verantwoordelijk voor marketing, zei: “Op deze prijs mogen we ongelooflijk trots zijn. Vakgenoten kunnen als geen ander de kwaliteit beoordelen en weten zin en onzin van elkaar te scheiden. Als je een SAN Accent wint, dan heb je echt een goede campagne neergezet. Het is daardoor ook een erkenning dat we als KvK goed bezig zijn. Mijn complimenten voor iedereen die direct en indirect bij de campagnes betrokken is geweest. Chapeau!”


Uitdaging campagne KvK
KvK_nominatie_en_award_200_pxl.jpgDe uitdaging voor de KvK is dat elke ondernemer weet dat je je bij de KvK registreert, maar niet dat je er met allerlei vragen over ondernemen terecht kunt, bijvoorbeeld over starten, innovatie, financiering en internationaal zakendoen. De campagne voor de Startersdag moest deze bewustwording activeren. 

Resultaat campagne
Met de Startersdagcampagne is de KvK erin geslaagd een fris en nieuw beeld neer te zetten, waarin de ondernemersbehoefte centraal staat. De campagne heeft ervoor gezorgd dat ondernemers nu met andere ogen kijken naar wat de KvK voor ze kan betekenen. Het heeft het gebruik van de KvK-diensten gestimuleerd. De campagneherkenning binnen de doelgroep bedroeg 76% en het aantal aanmeldingen voor de Startersdag bedroeg 25.250.

Nog even voor de duidelijkheid: wat is de Startersdag?
De Startersdag is een jaarlijks terugkerend evenement voor startende ondernemers. Op deze dag, op diverse locaties inhet land, delen KvK-experts zoveel mogelijk kennis die nieuwe start-ups nodig hebben om te slagen.

E-mailmarketing voor activatie Startersdoelgroep
Alle radartjes van de mediamiddelenmix vielen in elkaar met als doel bekendheid van de Startersdag en activatie van het gebruik van de diensten van de KvK. Televisie, radio, displaybannering, social media, posters en flyers, outdoor advertising, de eigen websites KvK.nl en Ondernemersplein.nl en last-but-not-least een e-mailcampagne werden ingezet.
 
De event-driven e-mailcampagne startte zes weken voor het evenement, na inschrijving van een deelnemer op de KvK-website. Deze campagne liep door tot 7 weken na de Startersdag. Iedere e-mail bevatte starterstips en praktische informatie over de Startersdag. De e-mail leidde de ontvanger altijd naar een KvK-platform.


kvk_voorbeeld_starterscampagne_email_10_stappen.jpgkvk_voorbeeld_fragment_e-mail.jpg      
 Fragmenten uit e-mailreeks van week -6 tot week +7 


De social mediacampagne sloot aan op de e-mailcampagne. Als in één van de e-mails het onderwerp 'Je eigen bedrijf in 10 stappen’ centraal stond, dan werd dit onderwerp ook besproken op social media.
 
De e-mailcampagne sloeg goed aan. Open rates tot boven de 80% bewijzen hoe relevante content echt werkt om je doelgroep te bereiken. 
 
Het team van Netexpo feliciteert de KvK van harte met de SAN Accent voor de Startersdagcampagne! We zijn natuurlijk ook trots dat we met de e-mailcampagne mochten bijgedragen aan de Startersdagcampagne: het top-of-mind houden van de Startersdag bij de ingeschreven deelnemers en deze activeren van de KvK-diensten gebruik te maken. 
 

Dit blog is gerealiseerd in samenwerking met Geralda Wickel.

Jordy Lefeber. Online marketing consultant

 

jordy@netexpo.nl

 

Reageer.

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.