Succesvol starten met lead nurturing

Rosa Vlasveld., 29-08-2017

Succesvol-van-start-met-lead-nurturing

Je hebt mooie leads weten binnen te halen met je lead generatie campagne en het marketingbudget is slim besteed. Maar hoe zorg je ervoor dat je lead nurturing proces net zo succesvol is als je lead generatie campagne? Aan de hand van een voorbeeld lead nurturing campagne leggen we je uit hoe lead nurturing in de praktijk werkt.


 

Content is key

In lead nurturing campagnes speelt content, naast de doelgroep, de hoofdrol. Iemand die je website bezoekt is niet meteen klaar voor een aankoop. Door een lead stap voor stap van nieuwe informatie te voorzien zorg je ervoor dat deze lead ‘sales ready’ wordt. Hierdoor zal de conversie van leads naar klanten vergroten. Voor je geautomatiseerde lead nurturing e-mailcampagne begint, moet je eerst goed inzicht hebben in de buyer's journey: met welke vragen zitten prospects in welke fase van het aankoopproces? Welke informatiebehoefte hebben ze? Als je dit weet, weet je namelijk welke content je moet aanbieden om ze stap voor stap sales-ready te maken. Je past de contentstrategie hierop aan en dit vormt de basis waarop je in je lead nurturing campagnes kunt bouwen.


Lead nurturing en marketing automation.

Marketing automation maakt het mogelijk leads op basis van hun persoonlijke behoeften met relevante boodschappen te benaderen. Over de juiste én voldoende content beschikken is daarbij cruciaal. E-mail is een belangrijk kanaal binnen marketing automation. Om een goed beeld te krijgen hebben we de stappen van een lead nurturing e-mailcampagne voor je uitgeschreven:
  • Stap 1: Je publiceert op je website een e-book over een onderwerp waarin jouw buyer persona’s geïnteresseerd zijn.
  • Stap 2: Met behulp van je communicatiekanalen (nieuwsbrief, social media of e-mailuitnodiging) stuur je geïnteresseerden naar een landingspagina waar je het e-book aanbiedt.
  • Stap 3: Geïnteresseerden laten hun e-mailadres (en eventueel andere informatie, zoals bedrijfsnaam en functie) achter om het boek te kunnen downloaden.
  • Stap 4: Automatisch stuurt de (e-mail) marketing automation software een bedankmail met een link naar de download en start je lead nurturing campagne.
  • Stap 5: In de komende tijd ontvangt je lead e-mails met blogs die de lead helpt in zijn bewustwoording-, beslissing- en aankoopfase. De e-mails leiden ook nu naar je website.
  • Stap 6: In deze campagne leid je ook naar een demo van je dienst of een video over een praktijkvoorbeeld.
  • Stap 7: Op basis van het openen van de e-mails en het klikken op linkjes in de e-mails, het lezen van de blogs en het starten van een demo, kan je de mate van interesse in jouw dienst aflezen. Wanneer de interesse groot is, draag je de lead over naar sales. Deze lead heeft nu voldoende punten gescoord en is ‘sales ready’. 
 

Hoe ziet een lead nurturing campagne er uit?

Om de lead te ondersteunen in zijn aankoopproces, moet de content uit je lead nurturing campagne een logische volgorde hebben. Maar welk type content stuur je op welk moment? Hieronder vind je een aantal voorbeeldonderwerpen van e-mails uit een langere lead nurturing campagne. Zoals je ziet heb je in elke fase andere content nodig, om de lead te begeleiden tijdens het gehele aankoopproces. In het voorbeeld gaat het proces van het downloaden van een whitepaper, naar het downloaden van een brochure, naar het starten van een demo. Ook wordt dit proces ondersteund met telefonische contactmomenten. Hierbij is rekening gehouden met de vragen die een lead heeft in de verschillende fases van het aankoopproces en het begeleiden van de lead door de verkoopfunnel.

1_lead_nurturing_in_de_praktijk.jpg

 

Wil je meer weten over deze case en de bijbehorende lead nurturing strategie? 
Lees dan de gehele case.

 

   e-book

Gratis e-book Lead Nurturing

Wil je meer weten over lead nurturing en het opzetten van je eigen lead nurturing strategie? Download dan ons e-book over lead nurturing. Hierin vind je een praktisch 8-stappenplan om een lead nurturing campagne op te zetten voor een effectief verkoopproces. Ook geven we aan wat je moet organiseren en faciliteren binnen je bedrijf om tot het beste resultaat te komen. Klaar om uit te vinden wat lead nurturing voor jouw bedrijf kan betekenen? 

Download het e-book.
 

Rosa Vlasveld. Campaign manager

 

rosa@netexpo.nl

 

Reageer.

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.