E-mail deliverability: verbeter de aflevering van je e-mails en overleef de spam filter

Arno Groothoff., 18-12-2017

Verbeter de aflevering van je e-mails en voorkom de spambox.jpg

Je hebt je buyer persona’s en buyer journey in kaart gebracht, mooie content gemaakt en je eerste e-mail ‘is de deur uit’. Kom maar door met die CTO’s en CTR’s. Als je veel tijd besteedt aan e-mailmarketing zal het geen verrassing zijn dat niet alle e-mails in de inbox van je contactpersoon terechtkomen. Waarschijnlijk denk je dat meer dan 95% wel goed aankomt, maar helaas is dat niet de realiteit. Volgens experts komt in Europa 85% van de verstuurde e-mails in de inbox binnen. Nog steeds het overgrote deel, maar op een mailing van 1.000 personen zullen 150 personen jouw bericht niet (direct) lezen. Gelukkig zijn er een aantal tips om de aflevering van je e-mails te verbeteren.
 

Overleef de spam crawler

Voordat een e-mail in de inbox van de ontvanger binnenkomt, wordt de e-mail gecheckt op de inhoud. Er wordt onder andere gekeken naar de tekst. Woorden als gratis, aanbieding, sale en het gebruik van uitroeptekens kunnen ervoor zorgen dat je e-mail in de reclamefolder terecht komt of als spam wordt geregistreerd. Ook het ontbreken van alt-teksten bij afbeeldingen of afbeeldingen van een externe server, kunnen ervoor zorgen dat je e-mail niet in de inbox terecht komt.
 

Houd het kort en krachtig

Ook de grootte van de e-mail wordt bekeken. Veel afbeeldingen, grote bijlages en lange teksten kunnen de e-mail te zwaar maken. Lange e-mails worden afgekapt en de ontvanger moet doorklikken om de gehele e-mail te kunnen lezen. Deze drempel kan voor de ontvanger net te hoog zijn. Vraag je van tevoren goed af wat het doel is van je e-mail en zorg voor een korte tekst met duidelijke CTA. Lange teksten worden niet of zelden gelezen, een goede balans tussen teksten en afbeeldingen is daarom belangrijk.
 

Gebruik geen volledige hyperlinks

Natuurlijk wil je dat je e-mails veel ‘clicks’ genereren naar een webpagina met meer informatie of een mooi aanbod. Die clicks wil je kunnen bijhouden, zodat je na de campagne kunt zien hoe vaak en door wie er op een bepaalde link geklikt wordt. Je kunt hiervoor een link-verkorter als bit.ly gebruiken of een gelijkwerkende methode van je marketing automation software inzetten, maar zorg er dan wel voor dat je de link in een hyperlink met een tekst verwerkt. Bijvoorbeeld: “Bezoek onze website” en niet “Bezoek onze website: www.netexpo.nl”. Door de url achter een hyperlink met een webadres te ‘verstoppen’ lijkt het erop dat je probeert te verbergen waar de link heen gaat, een techniek die vaak bij phishing gebruikt wordt.
 

No noreply

In 2016 werd een nieuwe Europese privacywetgeving van kracht, waarbij onder andere het gebruik van een noreply e-mailadres verboden werd. Voor de ontvanger moet het duidelijk zijn wie de afzender van de e-mail is en de ontvanger moet op de e-mail kunnen reageren. Een werkend en logisch afzenderadres heeft ook een positief effect op de deliverability. Er is een grotere kans dat de ontvanger jouw e-mailadres toevoegt aan zijn of haar adresboek, waardoor je e-mail vrijwel zeker in de inbox terecht komt. Ook zijn ontvangers veel minder snel geneigd je e-mailadres als spam te registreren.
 

Zorg voor authenticatie

Bovenstaande tips zijn gemakkelijk door te voeren, maar er zijn ook een aantal technische methodes die de acceptatieratio positief beïnvloeden. Eén van die methodes is ervoor zorgen dat de authenticiteit van jouw e-mail gecontroleerd kan worden door de ontvanger.
Via IP-authenticatie wordt gekeken of de e-mails verzonden zijn vanaf een IP-adres dat bij de verzender hoort. Door aan het Domain Name System (DNS) record van je domein een extra SPF- of SID-record toe te voegen kunnen internetproviders controleren of de gegevens van de afzender overeenkomen met de DNS-record van de DNS-server. Je e-mail wordt vervolgens als ‘vertrouwd’ bestempeld en naar de inbox verplaatst.
 

Zet die extra stap voor een goede reputatie

Wat ook helpt om de aflevering van je e-mails te verbeteren is zorgen voor een goede reputatie. Je reputatie is gebaseerd op het verzendgedrag uit het verleden. Internetproviders houden een database bij met het gedrag van een grote selectie e-mailservers. Bounce rates en spamklachten beïnvloeden de reputatie van de e-mailservers negatief. Gelukkig kun je een aantal dingen doen om een goede reputatie op te bouwen.
Zorg bijvoorbeeld dat je niet teveel e-mails verstuurd en kijk regelmatig naar de geregistreerde bounces. Het kan zijn dat e-mailadressen die bouncen niet correct zijn. Los dit op of zorg ervoor dat deze e-mailadressen niet meer gebruikt kunnen worden. Het kan zijn dat je e-mailmarketingsysteem automatisch de e-mailadressen die bouncen op een eigen blacklist zetten. Dit voorkomt dat deze e-mailadressen worden gebruikt zonder dat je hier naar hoeft te kijken. Ook is het belangrijk secuur om te gaan met je adressenbestand. Gebruik geen verouderde database of onrechtmatig verkregen e-mailadressen. Dit kan leiden tot hard bounces, waardoor je reputatie snel achteruit zal gaan. Zorg tot slot voor relevante content. Ontvangers melden content die niet relevant voor ze is steeds vaker als spam. Dit heeft direct een negatief effect op je reputatie.
 

Overweeg ook certificering

Certificering is een vorm van whitelisting, waardoor een e-mail direct vertrouwd wordt en dus sneller wordt afgeleverd. Certificering gebeurd door een externe partij en hier zijn hoge kosten aan verbonden. Certificering is dus eigenlijk alleen interessant voor organisaties die veel e-mails versturen, of waarbij de conversie vanuit de e-mails een hoge waarde vertegenwoordigd. Naast een snellere aflevering heeft certificering ook als voordeel dat afbeeldingen in een e-mail direct zichtbaar zijn en linkjes altijd actief. De ontvanger hoeft hiervoor niet aan te geven dat hij of zij de afzender vertrouwd. De Inbox Placement Rate (IPR – hoeveel e-mails in de inbox terecht komen) wordt hoger door certificering en spamfilters bij met name B2B e-mails vormen geen probleem meer.
 

Oke, en nu?

De aflevering van je e-mail kun je op verschillende manieren verbeteren. Elke situatie vraagt om een andere oplossing. Benieuwd hoe de aflevering van jouw e-mails verbeterd kan worden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag verder!

Arno Groothoff. Campagne manager

 

arno@netexpo.nl

 

Reageer.

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.