Verhoog je conversie met persoonlijke e-mailmarketing

Jordy Lefeber., 06-11-2017

Verhoog-je-conversie-met-persoonlijke-e-mailmarketing

Hoe persoonlijker de e-mail is die je verstuurt, hoe aantrekkelijker het is om deze te openen en te lezen. Het personaliseren van je e-mails helpt je als e-mailmarketeer de beoogde conversie te bereiken, bijvoorbeeld de aanvraag van een offerte of bezoek van je website. Wat betekent personalisatie en hoe doe je dat?
 

Personalisatie verhoogt de relevantie

Personaliseren van je e-mails betekent dat je persoonlijke gegevens van de ontvanger invoegt. Door deze personalisatie trek je de interesse van de ontvanger, waardoor hij/zij de e-mail eerder opent. We geven je vier tips om je communicatie persoonlijker te maken.
 

Tip 1 - Naam van ontvanger in onderwerpregel

We openen een e-mail sneller als we onze naam zien. Een Amerikaanse marketingorganisatie deed een A/B-test waarbij één testgroep e-mails ontving met hun naam in de onderwerpregel en de andere testgroep ontving dezelfde e-mails zonder personalisatie. De uitkomst was dat de open ratio (COR) en doorklikratio (CTO) van de e-mails met personalisatie in de onderwerpregel respectievelijk 5,13% en 17,35% hoger uitkwamen.
 

Tip 2 - Naam van ontvanger in aanhef

Iedereen wordt graag vriendelijk begroet! Spreek je relatie dus aan met zijn naam en gebruik een aanhef die bij je huis- en schrijfstijl past. Van het formele ‘Geachte heer Jansen’ tot het wat lossere ‘Goedemiddag Jan’. Ikea gebruikt bijvoorbeeld ‘Hej Jan’. Dit is Zweeds voor ‘Hallo Jan’, om zo een link te leggen de Zweedse herkomst.
 

Tip 3 - Je past content aan op ontvanger

Het aanpassen van je content op de ontvanger begint met het indelen van je relaties in segmenten. Segmenten zijn groepen mensen met gelijke kenmerken en interesses. De mate waarin je kunt segmenteren en personaliseren hangt af van de beschikbare gegevens per relatie in je klantendatabase, zoals:
  • Demografische gegevens: leeftijd, geslacht, nationaliteit, postcodegebied, functie, branche, rol binnen organisatie.
  • Interesses en voorkeuren: over welke onderwerpen en mediakanalen zijn favoriet.
  • Gedrag: aankoopgedrag (hoeveelheid en frequentie), surf- en klikgedrag.
  • Verkoopfase: suspect, prospect, lead score, klant, ex-klant?
  • Klantwaarde: hoeveel waarde vertegenwoordigt je relatie? Wat zijn de historische aankopen? Kansen voor up- en cross-selling?

Gesegmenteren e-mailcampagnes

Door het definiëren van een aantal goede segmenten, hoef je niet voor iedere ontvanger een aparte e-mail te maken. Je varieert de inhoud per segment en daardoor is deze relevant voor de ontvanger. Het rapport DDMA Email Benchmark 2017 toont aan hoe kleiner de campagne-omvang is, hoe beter de open- en klikratio’s scoren. Een campagne-omvang van 500 tot 1000 heeft een open ratio (COR) en klikratio (CTR) van respectievelijk 9% en 3,8% hoger dan de gemiddelden van 37,5% en 6,9%. Bij een campagne-omvang van 50.000 tot 250.000 ontvangers komt de COR 6% en CTR 1,1% onder het gemiddelde uit. De aanname is dat een e-mail naar een kleinere doelgroep beter toegespitst is op die doelgroep én dus relevanter.


Personaliseren e-mailicampagnes

Aanvullend personaliseer je de e-mail door persoonlijke details toe te voegen. Een vliegtuigmaatschappij voegt bijvoorbeeld de vluchtgegevens van een relatie toe, suggereert aanvullende services (meer beenruimte, autohuur), toont het weerbericht op de bestemming en biedt een online city guide aan.

Dergelijke personalisatie verbetert de klantervaring, waardoor de conversie positief beïnvloed wordt.
 

Tip 4 - Maak de afzender persoonlijk

Zorg ervoor dat de afzender direct herkenbaar is voor de ontvanger en betrouwbaar overkomt. Als je een persoonlijke band met je relaties wilt opbouwen gebruik dan een persoonlijke afzender: zoals bijvoorbeeld Remco@Netexpo.nl. Het gebruik van een no-reply@onderneming.nl of andere niet gerichte afzenders zijn een no-go. Je loopt een te grote kans om genegeerd te worden en ongezien aan de SPAM-lijst van de ontvanger te worden toegevoegd. Sowieso moet iedere e-mail een functioneel en werkend reply-to e-mailadres hebben. Door hier te kiezen voor een persoonlijk e-mailadres heb je een grotere kans dat de ontvanger het toevoegt aan zijn adresboek.


Belangrijk: verrijk je database

Segmentatie en personalisatie begint bij het inventariseren van de aanwezige informatie en het controleren van de kwaliteit ervan. Schoon de data op en zorg dat de oude of incomplete data niet meer gebruikt kan worden. Als de huidige data niet correct of compleet is, begin dan met het verzamelen van nieuwe data over je relaties. Dit geeft je een basis om van je e-mailmarketing een nog krachtiger, persoonlijk communicatiemiddel te maken.


Deze blog is gerealiseerd in samenwerking met Geralda Wickel.

Jordy Lefeber. Online marketing consultant

 

jordy@netexpo.nl

 

Reageer.

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.